Radio 't Kerkske
(radio Antwerpen, ON4ED, radio Uilenspiegel)
RADIO t KERKSKE De originele 'jingle':
Goede morgen beste luisteraars. HIer is
Radio-Antwerpen, ON 4 ED...
"In 1923", zo vertelt De Caluwé,
"liefhebberde ik al op de korte golf, 80m en zo; op een
avond woonde ik één van de concerten bij die hier in de
kerk gegeven worden. "Zoiets zou toch uitgezonden
moeten worden", zei ik bij mijzelf - en ik zei het
dezelfde avond ook nog aan de predikant, de heer Thomas. Die
was akkoord, maar "Wie zal dat doen?" "Ik!".
Ik kreeg vergunning in de toren mijn geluk te
beproeven, en installeerde er een postje onder 't horloge.
Voor een begin ging het al niet te kwaad, maar ge hadt me
daar moeten zien staan, 's winters, tussen de open
klokkengaten, gekleed als een poolreiziger en toch nog
klappertandend van de kou!"
Georges De Caluwé in een interview met
in Wereldrevue, 7-13 december 1933 geciteerd bij W.
Bertels, Die dingen behoren allemaal tot het verleden (1972)
Ziehier de toren van de
Christuskirche (Christuskerk,Eglise du Christ) in de Bexstraat vanwaaruit de Caluwé
uitzond. Mw. Allegaert (kosteres) die op de andere foto uit 1923
staat, heeft hij zeker goed gekend. U verstaat tegelijk waarom
Georges De Caluwé hij zo graag uitzond vanaf deze toren. Ze was al
59.50m van zichzelve en met een antenne erop had je een geweldige
zendmast.
[foto vanaf het stadspark, eerste helft 20ste
eeuw.]
[foto's uit een boekje van de
Protestantse Jongeliedenvereniging uit 1923, die in één van
de ruimtes haar vergaderingen hield]
Voor een 'beeldende versie van dit verhaal' , bekijk de
documentaire 'Histories' van de VRT: De Caluwe en de Christuskirche (met geslaagde 'animatie' van de
locatie). De hele film op youtube (een aanrader!). De video
hieronder begint daar waar het verhaal van Georges wordt verteld (ong.
vanaf 3m40s):
Deze kerk diende tot 1914 als onderdak voor de Tweede Duitse
Evangelische (=Protestantse) Kerk van Antwerpen. De 'eerste' bevond
zich in de Lange Winkelstraat. Tijdens de Groote Oorlog werd de
gemeenschap verscheurd door een interne strijd, resulterend in de
oprichting van een Franstalige Belgische Kerk (die nog steeds
bestaat) en een met de Duitse bezetters geliëerde Duitse Kerk. Deze
laatste behield het gebouw (= won dus de interne strijd), met als
gevolg dat het gebouw na de oorlog onder sequester werd gesteld. En
hier begint het verhaal van radio 't Kerkske. De kerkbeheerders
verhuurden het gebouw aan de Methodist Missionary Society,
die na de oorlog naast acute hulpverlening, ook met kerkstichting begon. In
1922 begon William Thomas met conférences chrétiennes. Hij
huurde hiervoor de leegstaande Christuskerk aan de Bexstraat .
Dit resulteerde in de oprichting van een methodistische kerk
d’expression française, die tot 1936 zijn erediensten hield in
de Bexstraat. In 1937 openden zij hun eigen localiteiten aan de
Gounodstraat. Georges De Caluwé woonde omzeggens om de hoek en kende
dominee Thomas omdat hij wel eens zo'n concert bijwoonde in de
Christuskirche. (zie citaat hierboven). Officieel gaat de radio
voor het eerst de lucht in op 4 december 1926. De tegenkanting
vanuit Vlaams-roomskatholieke hoek is furieus (o.a. Van Dijck, later
oprichter Vlaamsche Radio Vereniging, redacteur van "De
Radio"). De Caluwé leest op zondag immers preken voor en de taal die
hij dan gebruikt is Frans. Het is trouwens de synode van de
protestantse kerk die de zendmachtiging heeft verworven: "Radio "Eglise
du Christ" (bron: Robert Hostetter, interview met De Caluwé jr.
ter voorbereiding op zijn thesis La radio-télévision protestante
francophone en Belgique, 1979; De Caluwé sprak van
"couverture").
RADIO t KERKSKE
De originele 'jingle' :Goede morgen beste luisteraars. Hier is Radio-Antwerpen,
ON 4 ED...
Begin jaren 1920 begint
George De Caluwe te experimenteren met het nieuwste medium van die
tijd: de radio. Eerst enkel voor z'n eigen plezier. Pas als hij in
contact komt met de dominee van de Christuskerk (zie boven) begint
de gedachte te groeien dat zijn hobby meer kan zijn dan enkel privé.
De dominee kon zijn ‘ei’ kwijt op de radio (zie
onder voor meer feiten over de naam):
"Ici Radio-Anvers, Eglise du Christ"... klonk het toen uit de
luidsprekers) en Georges' uitzendingen kregen een groter bereik.
Onder de concerten die opgenomen en uitgezonden worden door de
Caluwé komen ook veel orgelconcerten voor, gespeeld op het
Walcker-orgel van de Christuskirche (Hugo Michielsens speelde
vandaar menig concert in; in de begintijd de enige live-muziek!).
Hij hoefde bij wijze van spreken zijn micro maar om de hoek te
zetten en hij kon uitzenden. Dit orgel was overigens één van de
mooiste instrumenten van Vlaanderen, vergelijkbaar met het orgel van
dezelfde bouwer (maar van later datum) in de protestantse kerk van
de Lange Winkelstraat. Ook vond ik de aankondiging van een
koorconcert van Excelsior (protestantse zangvereniging) dat
live in de ether ging op 24 oktober 1929.
In het begin zond De
Caluwé maar enkele uren per week uit, begin jaren '30 nam het aantal
luisteraars zozeer toe, dat de zender boven het 'vermogen van een
privépersoon' uitsteeg. Vanaf de oprichting van de vriendenkring
(niet commercieel!) werd de verantwoordelijkheid (financieel en
inhoudelijk) gedeeld. Naast technicus, bleef De Caluwé echter ook de
ziel van Radio Kerkske, officieel: Radio-Antwerpen. Vanaf 1932 gaat
het exponentieel vooruit. Er was een volledige programmatie voor een
hele week, uitzendingen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Veel live optredens van Antwerpse, Vlaamse, maar ook internationale
artiesten (o.a. Charles Trenet); opnames en interviews in de studio
van De Caluwé aan de Belgiëlei. Kinderprogramma's (olv tante Gaby),
radiotheater, hoorspelen, voordrachten, een eigen radio-orkest (olv
Hugo Michielsens), trio (trio Bogaerts), een eigen professionele
zanggroep (een 'Septuor', olv Mw.
Hakim-Sion), een cabaretgroep (olv Oome Aap = Anton Van Casteren),
aandacht voor sportverslaggeving, nieuwsgaring (zelfs
internationaal: de kroning van Edward in London, live op 4ED),
gezondheidsvoorlichting (dr. Couvreur had een eigen programma). Toen
de Vriendenkring eenmaal goed draaide ontstonden er overal
propaganda-afdelingen: Berchem, Deurne-Zuid, Merxem, Borgerhout,
Lier, Edeghem, Mortsel-Oude-God... Een eindeloze
gramofoonplatencollectie deed de rest. Naast uitzendingen hield De
Caluwé c.s. zich ook bezig met buiten-radio-activiteiten, zoals
culturele busreizen voor de vrienden van 4ED en charitatieve
manifestaties, met als jaarlijks hoogtepunt het "Kerstfeest des
Armen" (ontstaan vanuit de Christuskerk: methodist mission was
vooreest charitatief (na WO I) en is de bakermat van het Leger
des Heils), dat eind jaren 1930 niet onder hoeft te doen voor
"Music for Life" van Studio Brussel.
ZIE DE PHOTOGALLERY HIERONDER VOOR FOTO's van diverse
activiteiten uit het boekje 10 jaar Radio ON4ED
Nog wat data en
feiten: In 1926 verkrijgt De Caluwe een vergunning om officieel
uit te zenden en zo wordt
'radio Antwerpen
ON4ED’ (de code staat voor de "call"; ON4 duidt op België). De
radio gaat voor het eerst de ether in op 4 december 1926. De naam
radio ’t kerkske is de Vlaamse variant van de officiële naam.
NOTA BENE:
De vergunning stond niet op naam van De Caluwé (was onmogelijk, een
privépersoon kon geen vergunning krijgen), maar op naam van een
vereniging "Antwerpen Radio Eglise du Christ", opgericht door
ds. Thomas in de schoot van de pas gestichte Methodistische Kerk van
België". De naam is gewoon de franse vertaling van de naam van de
kerk vanwaaruit werd uitgezonden: Christuskirche. Deze vereniging
had expliciet de evangeliekverkondiging ten doel. Als op 12 februari
1932 de "Vereeniging der Vriende van..." wordt opgericht, is Jan
Simons (vriend van G.De Caluwé) ondervoorzitter, en mw. Adrienne
Thomas-Blaaubeen (vrouw van ds. Thomas) secretaresse. Ds William
Thomas en Hugo Michielsens (pianist, organist) zijn gewone
bestuursleden. Een zekere H. Haller (mij onbekend) is de voorzitter.
Uitzendingen werden in de beginjaren ook overgenomen door een
Nederlandse radiovereniging, de NCRV. Ze bestonden uit lezingen met
muziek en concerten vanuit de kerkzaal (eerst veelal orgel, al gauw
ook andere muziek).
De zendapparatuur (10W - Hartley)
stond in de torenkamer, de antenne op de torenspits (op zich al
bijna 60m hoog). In de jaren 1930 werd het kale torenkamertjes
heringericht, van verwarming voorzien: een echte zij het krappe
studio. Dat De Caluwé een licentie had om algemeen uit te zenden is
vrij uniek; zendamateurs mochten niet "broadcasten" maar met elkaar
communiceren (info van mw. Henny Lacy-McIntyre, wier vader Robert
John McIntyre ook een radiopionier was (zijn call "PA0EO", PA0 duidt
op Nederland). Duur materiaal, pech (blikseminslag,
kortsluiting), tegenwerking vanuit 'Brussel', leidde ertoe dat de
Caluwé het alleen niet meer dragen kon. Een vriendenkring werd in
het leven geroepen en al snel waren er voldoende leden, donateurs om
radio Antwerpen in de lucht te houden. Einde jaren 1930 was dit een
bloeiende onderneming, die - anachronistisch - een geslaagde
beursgang zou kunnen ondernemen (geschat kapitaal 5.000.000 Bfrs.).
Levendig en levend
was het zeker. Vanaf 1934 was er zelfs een
eigen magazine (met programmatabellen,
nieuws, liedteksten!). Het radiostation heeft zo gefunctioneerd van
1926 tot mei 1940. De zendapparatuur werd geregeld geupgraded: 1929:
200W MOPA; 1936 SBR. Vanaf 1936 zendt hij niet meer uit vanuit
Antwerpen, maar vanuit Edegem waar hij een eigen zendmast had staan.
De studio is dan ondergebracht in een garage aan de Belgiëlei. Het
verhaal dat De Caluwé zijn zendapparatuur heeft vernietigd bij de
invasie van de Duitsers, heb ik niet kunnen controleren. Wel vond ik
de vermelding dat hij met z'n apparatuur naar Gistel is proberen te
vluchten, maar dat de Duitsers sneller waren en op de terugweg naar
Antwerpen zijn apparatuur hebben onderschept. Hoe dat ook zij: na de
oorlog deed De Caluwé zijn best om zijn licentie terug te krijgen,
richtte er zelfs een politieke partij voor op (hij haalde maar
liefst 10.000 stemmen). De NIR gaf haar monopolie niet meer af. Ten
einde raad begon hij clandestien uit te zenden (3 september 1955),
een avontuur dat na enkele dagen al werd gefnuikt. Uiteindelijk is
hij uitgeweken naar een ‘schip op zee’: De
Uilenspiegel (oktober 1962). In no time was radio
Antwerpen opnieuw de populairste zender in Vlaanderen. Enkele dagen
na zijn dood (13/12/1962) slaat het schip op drift in een zware
storm en loopt vast op het strand nabij Cadzand (16/12/1962).
Ironisch: Twee dagen later werd in het parlement een wet goedgekeurd
die ook deze zeezenders illegaal verklaarde. P.S. Tot 1971 was het
wrak van de Uilenspiegel daar nog te bezichtingen. Toen is het
gedynamiteerd op bevel van de Nederlandse overheid.
Over
de Uilenspiegelmet bewegende
beelden: (opnieuw uit 'histories') - o.a. interview met de
kleindochter van De Caluwé (vanaf 19m35s):
kaft (achter)van jubileumbrochure 10 jaar 4ED (1936)
kaft (voor) van jubileumbrochure 10 jaar 4ED (1936)
advertentie radiotoestellen
Georges de Caluwé in de eerste studio (torenkamer van de Bexstraat)
zender in de eerste studio (torenkamer van de Bexstraat)
pagina uit het boekje 10 jaar 4ED
pagina uit het boekje 10 jaar 4ED
grote en kleine studio, bureel en wachtzaal op de Belgiëlei
luisterspel voor de micro van 4ED
De vier vaste 'speaekers' van 4ED
- Mickey (Huib Van Hellem) Wim (Willy Condès) Baby (?) Ome Aap (Anton Van Casteren)
de 'kronijkers': vaste wekelijkse rubrieken
Marc Turfkruyer (film); A. Willemsens (sport); Fr. Wouters (Tuinbouw); W.C.R. Aue (Topicals); Carl Suzanne (Oud-Strijders); Paul Verdhy (Theater)
de notekrakers (cabaretgroep) olv Oome Aap
echtpaar Hakim-Sion; zij was bezieler en leidster van het "Septuor"
het "Septuor" o.l.v. mw. Hakim-Sion
* het
SEPTUOR: "Patty" Hakim (animator), mw. Hakim-Sion, Frans
Gysen (tenor), Sonia Randall (mezzo), Paul Verdhy (bas),
Robert Tamac (baryton), Mw. Goddaert (contr'alto)... ook
deden mee: sopranen Delmar, Van den Bosch. in 1936: dames
Cardon en Hellemans, dhr. Cardon (tenor - verving dhr.
Gysen). Zie ook de foto's hierboven.